معرفی بازاریابی B2B و استراتژی های آن

معرفی بازاریابی B2B و استراتژی های آن

افزونه یوست سئو

افزونه رنک مث

افزونه المنتور

افزونه راکت

افزودنی های المنتور

آموزش های المنتور

بازاریابی یا تجارت (B2B) فرآیندی است که شامل فروش یک محصول خاص تولید شده توسط یک شرکت به شرکت دیگر است. همچنین برای هر شرکتی که بخواهد خدمات خود را به سازمان های دیگر ارائه دهد ضروری است. معمولاً بازاریابی B2B بر همان روش های B2C متکی است، اما برخی از رویکردهای دیگر را اضافه می کند. اغلب، بازاریابی B2B توسط مشاغلی استفاده می شود که محصولات خاصی مانند پلاستیک، فولاد، پارچه تولید می کنند یا خدمات مختلفی از جمله مدیریت پروژه یا بهینه سازی موتورهای جستجو را ارائه می دهند. اگرچه ممکن است به نظر برسد که بخش B2B چندان بزرگ نیست اما در واقعیت، بازار B2B بزرگترین بازار است.

تفاوت بین بازاریابی B2B و B2C چیست؟

اگرچه بازاریابان B2B و B2C اغلب از دستورالعمل‌ها و شیوه‌های مشابهی پیروی می‌کنند، تفاوت‌های اساسی بین این اصطلاحات وجود دارد. داشتن درک کامل از هر نوع باعث بهبود کسب و کار شما، جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد شما می شود. در بازاریابی B2B، شما با افراد خاص یا گروه های کوچکی از افراد در یک صنعت خاص کار می کنید. هدف اصلی شما ایجاد روابط با مدیران اداری یا سایر کارمندان سطح بالاتر کسب و کاری است که می خواهید با آن همکاری کنید. از این گذشته، این افراد هستند که تصمیم می گیرند آیا محصولات شرکت شما را خریداری کند یا خیر.

علاوه بر این، در نظر داشته باشید که به عنوان یک قاعده مشتریان B2C می خواهند اطلاعات ارزشمندی در مورد کالا، خدمات یا محصول در سریع ترین زمان ممکن به دست آورند. هنگام انتخاب یک شرکت، آنها به بررسی ها و اثبات اجتماعی تکیه می کنند. در عین حال، در بازاریابی B2B، افراد در مورد خدمات یا محصولاتی که مورد علاقه آنها هستند اطلاعات بیشتری کسب می کنند. به محض اینکه آنها مزایای بالقوه را کشف کردند، شروع به جستجو برای جزئیات بیشتر در مورد شرکت شما می کنند و آن را با رقبا مقایسه می کنند. همچنین، این افراد ممکن است به دنبال بررسی های شخص ثالث و محصولات مشابه ارائه شده توسط رقبای شما باشند.

استراتژی های بازاریابی B2B

-بازاریابی ایمیلی

-بازاریابی محتوا

-بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

-بازاریابی پیامکی

-بازاریابی تحت وب

-بازاریابی پیام رسان

شما می توانید هزاران استراتژی بازاریابی B2B را که توسط هر متخصص بازاریابی توصیه شده است در اینترنت بیابید. معمولاً آنها ارسال پیام مستقیم به مشتریان احتمالی را توصیه می کنند. در این مورد، شما باید به اندازه کافی بتوانید مخاطب خود را متقاعد کنید که شرکت شما می تواند بهترین راه حل را برای تجارت آنها ارائه دهد. با این حال، بسیاری از استراتژی های بازاریابی B2B وجود دارد که اگر به درستی از آنها استفاده کنید، می توانند نتایج چشمگیری را برای شما به ارمغان بیاورند که در زیر می توانید با محبوب ترین ها آشنا شوید.

بازاریابی ایمیلی

 آمار نشان می دهد که حدود 93٪ از متخصصان بازاریابی B2B از این استراتژی بازاریابی ایمیلی برای ایجاد روابط تجاری جدید استفاده می کنند. در نظر داشته باشید که ایمیل‌های شما باید حاوی اطلاعات مفیدی باشد تا به شرکایتان دلایلی برای شروع همکاری با شما ارائه دهد. به کاربران در مورد مزایای خدمات خود بگویید که به مشتریان شما کمک می کند تا مشکلات خود را حل کنند.

بازاریابی محتوا

همه مشتریان B2B اطلاعات مفیدی را از وب‌سایت یا ایمیل‌های شما نه تنها برای کشف چیزهای جدید بلکه برای اطمینان از تخصص شما می‌خواهند. اگر می خواهید نیازهای شرکای خود را برآورده کنید، بهتر است محتوای مفید و سئو را با هم ترکیب کنید تا مطمئن شوید که مشتریان وب سایت شما را پیدا خواهند کرد. اکثر مشتریان احتمالی ترجیح می دهند دانش جدید را از مقالات به جای تبلیغات به دست آورند. به همین دلیل است که تصمیم عاقلانه ای است که یک وبلاگ تجاری با موضوعات مرتبط با صنعتی که در آن کار می کنید ایجاد کنید. به این ترتیب، نه تنها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهید، بلکه محصولات خود را در طول مسیر آموزش داده و تبلیغ می کنید.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از تجارت مدرن هستند. در حال حاضر، بیش از 70 درصد از مشتریان B2B از رسانه های اجتماعی برای خرید استفاده می کنند. با کمک بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)، می توانید تعداد سرنخ های خود را افزایش دهید و روابط تجاری پرباری برقرار کنید. علاوه بر این، می‌توانید کارمندان خود را تشویق کنید تا برای بازاریابی B2B حساب‌هایی در لینکدین ایجاد کنند. در آنجا، آنها می توانند اطلاعاتی درباره شرکت و دستاوردهای تجاری شما به اشتراک بگذارند. و البته، این یک فرصت عالی برای افزایش سطح تعامل با شرکای بالقوه است.

بازاریابی پیامکی

طبق گفته دیده بان بازاریابی موبایل، این نوع پیام دارای نرخ باز شدن 98 درصد است. با توجه به چنین آمار قابل توجهی، شکی وجود ندارد که باید یک استراتژی بازاریابی پیامکی را اجرا کنید. می‌توانید با استفاده از داده‌های شخصی مشتریان خود مانند نام، جنسیت، مکان و غیره پیام‌های متنی شخصی‌شده  ارسال کنید. با این استراتژی، می‌توانید شرکای خود را در مورد تخفیف‌ها یا رویدادهای ویژه‌ای که توسط شرکتتان برگزار می‌شود، مطلع کنید.

بازاریابی تحت وب

پیام‌رسانی تحت وب صنعت بازاریابی مدرن را متحول کرده است. این پیام ها دارای نرخ کلیک (CTR) بالایی هستند، به خصوص زمانی که شخصی سازی شده و در زمان مناسب ارسال شوند. با این حال، هنگام توسعه استراتژی بازاریابی تحت وب، باید جزئیات مختلفی را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که تمام پیام های تحت وب شما حاوی اطلاعات مفید و جالب برای مشتریان شما باشد. به علاوه، مطمئن شوید که پیام‌های شما دوستانه به نظر می‌رسند، اما فراموش نکنید که با شرکای آینده و فعلی خود حرفه‌ای باشید. شما می توانید مشتریان را از اخبار و به روز رسانی های خود مطلع کنید، آنها را از راه اندازی محصول و مقالات جدید در وبلاگ خود مطلع کنید.

بازاریابی پیام رسان

پیام رسان ها نزدیک به 80٪ نرخ باز و 20٪ نرخ کلیک دارند. و اگر نمی دانید کدام پیام رسان را انتخاب کنید، باید با فیس بوک شروع کنید زیرا محبوب ترین پیام رسان در بین افراد تجاری است. فیس بوک مسنجر فرصت های مختلفی را برای ایجاد یک کمپین بازاریابی شگفت انگیز ارائه می دهد. برای مثال، می‌توانید پاسخ‌های خودکار را برای پست‌های فیس‌بوک خود تنظیم کنید یا ابزارک‌های چت فیس‌بوک مسنجر را در وب‌سایت خود نصب کنید تا ارتباط با شرکای بالقوه و موجود خود را ساده کنید. در نظر بگیرید که استراتژی های بازاریابی B2B بیشتری وجود دارد و توصیف همه آنها غیرممکن است زیرا بازاریابی دائما در حال تغییر است. روش‌های جدید در حالی ظاهر می‌شوند که روش‌های قدیمی جایگاه خود را از دست می‌دهند.

چگونه می توانم یک استراتژی بازاریابی B2B ایجاد کنم؟

– چشم انداز خود را توسعه دهید

-بازار هدف خود را مشخص کنید

-شناسایی تاکتیک ها و کانال های بازاریابی

-کمپین خود را راه اندازی کنید

باید در نظر داشته باشید که ایجاد یک استراتژی موفق B2B نیازمند برنامه ریزی دقیق، مدیریت دقیق و اجرای صحیح است. قبل از هر تصمیمی، باید اهداف تجاری قابل اندازه گیری داشته باشید و سپس در مورد استراتژی بازاریابی B2B فکر کنید که به شما در دستیابی به آنها کمک می کند. هنگام توسعه چشم انداز استراتژیک، به سوالات زیر پاسخ دهید:

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

-کجا مخاطب خود را جذب خواهید کرد؟

-چه کسی کمپین بازاریابی شما را برگزار خواهد کرد؟

-از چه ابزارهایی استفاده خواهید کرد؟

-چگونه می توانید تعامل را افزایش دهید؟

-چگونه موفقیت خود را اندازه گیری خواهید کرد؟

بازار هدف خود را مشخص کنید

به عنوان یک قاعده، محصولات و خدمات B2B شما مشتریان خاصی با نیازها و مشکلات خاص را هدف قرار می دهد. بنابراین، ضروری است که مخاطبان خود را تا حد امکان دقیق تعریف کنید و در جستجوی محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید، به سراغ افراد بروید. این تصمیم عاقلانه ای خواهد بود که شخصیت خریدار خود را بسازید. اطلاعاتی در مورد نیازهای مشتریان خود و نکات اصلی نیاز و درد آنها جمع آوری کنید. همچنین می توانید با برخی از خریداران وفادار خود مصاحبه کنید تا تصویر بهتری از مخاطبان خود داشته باشید.

تاکتیک ها و کانال های بازاریابی را شناسایی کنید

قدم بعدی شما این است که مشخص کنید چگونه و کجا قرار است به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید. برای ساده کردن این کار، به سوالات زیر پاسخ دهید: مشتریان شما وقت خود را به صورت آنلاین در کجا می گذرانند؟ در چه رویدادهایی شرکت می کنند؟ آنها از چه پلتفرم های رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؟ چگونه می توانید با مشکلاتی که رقبای شما قادر به حل آنها نیستند کنار بیایید؟ پس از پاسخ به این سوالات، اطلاعات کافی برای انتخاب بهترین تاکتیک ها و کانال های بازاریابی خواهید داشت. علاوه بر این، می توانید برای اطمینان از موفقیت استراتژی بازاریابی خود با متخصصان مشورت کنید.

کمپین خود را راه اندازی کنید

وقتی برنامه شما آماده شد و بهترین استراتژی ها را انتخاب کردید، وقت آن است که اقدام کنید. اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم شما تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مشتریان احتمالی انجام می دهند. آشنایی با بهترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ و اجرای برخی نکات در استراتژی خود بسیار حیاتی است. همچنین به یاد داشته باشید که باید روی هدف قرار دادن مخاطبان مناسب تمرکز کنید. وظیفه اصلی شما ایجاد پیام هایی است که اطلاعاتی را در اختیار گروه خاصی از افراد قرار می دهد که ممکن است شرکای تجاری شما شوند. شما باید به طور مداوم استراتژی های بازاریابی B2B خود را بهبود بخشید و هرگز اندازه گیری نتایج و نتیجه گیری را فراموش نکنید.

علی اشراقی هستم متخصص سئو و طراحی سایت با بیش از 10 سابقه فعالیت حرفه ای

برای دیدن نمونه کارهای من در صفحه اول گوگل تماس بگیرید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *